Więcej informacji
PowieĹÄ psychologiczno-obyczajowa. Akcja rozgrywa siÄ w ciÄ gu 48 godzin i pÄdzi z prÄdkoĹciÄ sportowego samochodu bohatera. OpowieĹÄ o dorastaniu do bycia mÄĹźczyznÄ w Ĺwiecie, w którym wyznacznikiem staĹy siÄ materialne substytuty szczÄĹcia, pieniÄ dz i stanowisko. PeĹna zaskakujÄ cych zwrotów historia, w ironiczny sposób ukazuje stany ĹwiadomoĹci inteligentnego dorobkiewicza, który uciekĹ z prowincji, znalazĹ siÄ na szczycie, a potem zostaĹ z niego boleĹnie strÄ cony.
PowieĹÄ psychologiczno-obyczajowa. Akcja rozgrywa siÄ w ciÄ gu 48 godzin i pÄdzi z prÄdkoĹciÄ sportowego samochodu bohatera. OpowieĹÄ o dorastaniu do bycia mÄĹźczyznÄ w Ĺwiecie, w którym wyznacznikiem staĹy siÄ materialne substytuty szczÄĹcia, pieniÄ dz i stanowisko. PeĹna zaskakujÄ cych zwrotów historia, w ironiczny sposób ukazuje stany ĹwiadomoĹci inteligentnego dorobkiewicza, który uciekĹ z prowincji, znalazĹ siÄ na szczycie, a potem zostaĹ z niego boleĹnie strÄ cony.
To satyra na rzeczywistoĹÄ, w której przedmiotem najwiÄkszej czuĹoĹci jest pluszowy miĹ, przyjaźŠnawiÄ zuje siÄ na Facebooku, samochód staĹ siÄ obiektem miĹosnych westchnieĹ, a miĹoĹÄ zastÄ piĹ seks.
Tomasz jest prezesem firmy komputerowej, korzysta z Ĺźycia peĹnymi garĹciami, po jego orbicie krÄ ĹźÄ wciÄ Ĺź nowe kobiety. Seria zaskakujÄ cych zdarzeĹ spada na bohatera w ciÄ gu jednego dnia, prowokujÄ c do postawienia sobie waĹźnych pytaĹ. Nieoczekiwanie wpada w sieÄ tragikomicznych sytuacji, które pokazujÄ jego prawdziwÄ twarz, ukrytÄ pod idealnie wyprasowanym obliczem. PÄdzi nocÄ wykonaÄ najwaĹźniejsze zadanie. Czy zdÄ Ĺźy?
Streszczenie
Symbolika: spoĹeczny upadek samca alfa w kulturze XXI wieku (mÄĹźczyzna o cechach zwierzÄcych, samiec alfa - animalizacja); w przyrodzie wystÄpuje samiec alfa jako przywódca stada, (pierwszy je, wybiera samicÄ) tuĹź za nim osobnik beta, na koĹcu hierarchii osobnik omega;
Samiec alfa wspóĹczeĹnie i jego atrybuty spoĹeczne: pieniÄ dze, wĹadza, niespoĹźyta energia seksualna, nienaganny wyglÄ d; samiec alfa przegrywa, bo ten model spoĹecznie przegraĹ; w obliczu spoĹecznych przemian i wspóĹczesnej roli kobiet samiec alfa nie moĹźe byÄ dĹuĹźej przywódcÄ , bo w XXI wieku do gĹosu doszĹy samice o cechach alfa;
Awans spoĹeczny chĹopaka z prowincji, który od zawsze chciaĹ siÄ wyrwaÄ z maĹego miasteczka na prowincji Polski, z chorego domu, w którym Ĺźycie byĹo podporzÄ dkowane ojcu alkoholikowi; w separacji z ĹźonÄ , maĹĹźeĹstwo byĹo pomyĹkÄ , dziecko wynikiem braku antykoncepcji za co obwinia ĹźonÄ; realizuje siebie wyĹÄ cznie przez pracÄ, robi bĹyskawicznÄ karierÄ i pieniÄ dze, zostaje prezesem korporacji; zrywa kontakty z ojcem; mÄczy go jednak poczucie winy; z matkÄ pozornie dobre kontakty, wypiera siÄ ojca ale w chwili kryzysowej jedzie do niego nocÄ , bo wiÄzy krwi sÄ silne i naturalne; gdy dowiaduje siÄ o bliskiej Ĺmierci ojca i jedzie do niego nocÄ , odsĹania innÄ twarz, zalÄknionego, zranionego chĹopca, który nosi w sobie lÄk i niepewnoĹÄ (bohater wciÄ Ĺź Ĺpi z pluszowym misiem);
WspóĹczesne ojcostwo: jest niewygodne bo wymaga poĹwiÄcenia, bo trzeba zrezygnowaÄ z egoizmu, zwiÄ zek z drugÄ osobÄ wymaga poĹwiÄceĹ, Ĺźycie to nie jest ciÄ gĹe pĹawienie siÄ w zachwycie nad drugÄ osobÄ , to ciÄĹźka praca dwojga osób; jeĹli ktoĹ ponad wszystko stawia siebie nie zbuduje wartoĹciowej relacji; zwiÄ zek Maskulinusa z ĹźonÄ jest poraĹźkÄ , on nie chce byÄ ojcem, nie chce byÄ partnerem, bo uwaĹźa, Ĺźe jest stworzony do rzeczy waĹźniejszych;
SamotnoĹÄ: pluszak z którym Ĺpi jest symbolem samotnoĹci, substytutem bliskoĹci; Ĺźycie Maskulinusa jest pozornie pasmem sukcesów, ale jest samotne, wewnÄtrznie puste i pozbawione wiÄzi z drugim czĹowiekiem; namiastkÄ ciepĹa jest dla niego pluszak z którym Ĺpii relacje z mĹodymi kobietami oparte wyĹÄ cznie na seksie; gdy mĹoda kobieta wyznaje mu miĹoĹÄ jest przeraĹźony;
Relacje miÄdzy rodzicami a dzieÄmi: czasem trzeba uciec od toksycznych rodziców Ĺźeby ocaliÄ siebie; ale wiÄzy krwi sÄ silne i od nich siÄ nie ucieknie.
Seria Pokolenie koĹca Ĺwiata to przejmujÄ cy portret pokolenia, wchodzÄ cego w dorosĹoĹÄ u progu nowego tysiÄ clecia. Ĺwiat nadal trwa, a jego obrazem sÄ ludzie opisani w misternie skonstruowanych historiach, bÄdÄ cych sĹodko gorzkÄ esencjÄ Ĺźycia w nowym tysiÄ cleciu.
Bohaterowie, to mieszkaĹcy Warszawy, uzaleĹźnieni od sukcesu i komfortu. ZĹaknieni bliskoĹci - rozpaczliwie przed niÄ uciekajÄ , uwikĹani w sieÄ nieprawdopodobnych wydarzeĹ – stajÄ na krawÄdzi, przekraczajÄ granice i przewartoĹciowujÄ swoje Ĺźycie na nowo.
W treĹci wiele odniesieĹ gatunkowych, inspiracja groteskÄ i czarnym kryminaĹem z tragifarsÄ w tle.
WyobraĹşnia autorki jest wspaniaĹa i magnetyzujÄ ca! Ukazuje zaburzone wartoĹci w sposób wywaĹźony i obiektywny. Klasyczna budowa powieĹci, z prologiem i intrygÄ zarysowanÄ juĹź w pierwszych rozdziaĹach, wciÄ ga w bieg wydarzeĹ przedstawionych wielowymiarowo, podobnie jak sylwetki bohaterów.
„Od dziecka sĹyszaĹam, Ĺźe w roku 2000 Ĺwiat siÄ skoĹczy. Tymczasem Ĺwiat trwaĹ i bardzo siÄ zmieniĹ. W latach 90-tych nastaĹa nowa Polska i daĹa nam nowe moĹźliwoĹci, ale teĹź nowe pokusy. WchodzÄ c w dorosĹoĹÄ w nowym tysiÄ cleciu, jako pokolenie myĹleliĹmy gĹównie o sobie. JesteĹmy pokoleniem koĹca Ĺwiata! Wiecznie nienasyconych egoistów” Katarzyna BĹeszyĹska